پرونده لیگ 14 تیمی با یازده تیم بسته شد/هرمزگان بر سکوی نخست

ششمین دوره لیگ فوتسال بانوان که با حضور 14 تیم استارت خورده بود با حذف سه تیم، با یازده شرکت کننده به پایان رسید.


ششمین دوره لیگ برتر فوتسال بانوان روز جمعه (17 تیر) با قهرمانی تجارتخانه جنوب هرمزگان به پایان رسید. این مسابقات با حضور 14 تیم از دوم دی 1389 شروع شد و هفدهم تیر 90 با یازده تیم به کار خود پایان داد.

تیم های شرکت ملی‌حفاری اهواز، شهروند ساری، تجارتخانه جنوب هرمزگان، منطقه ویژه خلیج فارس، حجاب قزوین، فرهنگ ایثار ایرانیان، فدک یاسوج، داماش گیلان، وحدت خوزستان، همدان، صنعت نفت آبادان، صدرای زیر آب، اوج نصر فارس و سرخپوشان گرگان تیم های شرکت کننده در این مسابقات بودند.

* 1242 گل از خط دروازه‌ها گذشت
در 169 بازی انجام شده طی 24 هفته، تیم‌های تجارتخانه جنوب هرمزگان با 65 امتیاز، ملی حفاری اهواز با 53 امتیار و حجاب قزوین با 49 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به فدک یاسوج عنوان های اول تا سوم را کسب کردند.
1242 گل از خط دروازه ها عبور کرد؛ فاطمه اعتدادی از تیم حجاب قزوین با 51 گل زده و سهیلا ملمولی از تیم حفاری اهواز با 41 گل زده عنوان های اول و دوم خانم گلی مسابقات را به خود اختصاص دادند.
همچنین 276 کارت زرد و 17 کارت قرمز از سوی داوران به بازیکنان خاطی داده شد.
بهترین خط حمله را تیم حجاب قزوین با 139 گل زده و بهترین خط دفاع را تیم تجارتخانه جنوب با 50 گل خورده به نام خود ثبت کردند.

* حذف سه تیم از مسابقات
مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان با 14 تیم کار خود را شروع کرد و با حضور یازده تیم خاتمه یافت. در دور رفت مسابقات تیم سرخپوشان گرگان به دلیل مشکلات مالی از ادامه رقابت ها انصراف داد؛ تیم همدان نیز که نتوانست حتی یک امتیاز در این دوره از بازی ها کسب کند، به دلیل عدم شرکت در 2 مسابقه از سوی کمیته انضباطی از ادامه مسابقات کنار گذاشته شد.
شهروند ساری هم در حالی که تنها یک هفته به پایان مسابقات باقی بود، در دومین دیدار حاضر نشد تا این تیم نیز به جمع همدان و سرخپوشان بپیوندد. این سه تیم به لیگ دسته یک فوتسال بانوان سقوط کردند و از سوی کمیته انضباطی به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

* تنها تیم پایتخت؛ بدون حامی مالی
تهران تنها یک نماینده در لیگ برتر فوتسال بانوان دارد. فرهنگ ایثار، تنها نماینده پایتخت، بدون حامی مالی و با مشکلات فراوان تا پایان لیگ پیش رفت. مشکلات مالی تیم به حدی رسید که در یک بازی به دلیل این مسائل از بازی انصراف داد. رحمتی سه سال هدایت فرهنگ ایثار را در دست داشته است و بدون حمایت مالی و با تلاش بازیکنان و اتکا به خود، تیم را اداره می‌کند. هرچند کسانی بودند که در ابتدا قول همکاری دادند، اما با شروع فعالیت‌ها از اطراف تیم پراکنده شدند. انتظار می‌رود هیئت فوتبال تهران تلاش بیشتری برای رسیدگی به تنها نماینده تهران در فوتسال بانوان انجام دهد. فرهنگ ایثار در پایان مکان یازدهم جدول یازده تیمی مسابقات را به خود اختصاص داد.

* صدرنشین بدون سالن تمرین، فدک دست به گریبان مشکلات مالی
دور برگشت لیگ برتر فوتسال بانوان در حالی شروع شد که تجارتخانه جنوب هرمزگان، که با اختلاف امتیاز بالا نسبت به تیم دوم گوی سبقت را از دیگر تیم ها ربوده بود و فکر قهرمانی را از سر رقبا خارج کرده بود، تا هفته‌ها نتوانست سالن تمرینی در تهران پیدا کند و در سالن‌های مختلف در گردش بود.
در یاسوج هم سرمربی فدک که به دلیل مشکلات مالی تصمیم به جدایی از این تیم گرفته بود، با قول مساعد مسئولان از استعفای خود صرف نظر کرد.
فدک یاسوج تا پایان فصل با مشکلات فراوانی در زمینه مالی مواجه شد تا جایی که کار به شکایت‌ رسید. از طرفی مدیرعامل باشگاه و از سوی دیگر سرمربی فدک به کمیته انضباطی شکایت کردند. موسوی اتهام تبانی را به مربی و 2 بازیکن تیمش زد یک هفته مانده به پایان مسابقات شهناز یاری را اخراج و 2 بازیکن دیگر را محروم کرد.
مربی و بازیکنان این تیم نیز که نتوانسته بودند بیش از 60 درصد مبلغ دستمزد خود را دریافت کنند، به دلیل متهم شدن به تبانی، از مدیر عامل به کمیته انضباطی شکایت کردند.

* تعویق مکرر بازی‌‌ها در لیگ برتر
غیبت تیم‌ها در لیگ برتر به دلیل دغدغه‌هایی از قبیل آماده نبودن سالن، مشکلات مالی و حضور بازیکنان در امتحانات دانشگاهی یا تمرین تیم ملی به خصوص در نیم فصل دوم بیشتر به چشم می‌خورد.
هفته پنجم لیگ برتر فوتسال بانوان در حالی پیگیری شد که تیم اوج نصر فارس مقابل تجارتخانه جنوب حاضر نشد تا دیدار این 2 تیم به صورت معوقه برگزار ‌شود. دلیل اینکه تیم اوج نصر فارس در بازی حاضر نشد، حضور بازیکنان این تیم در امتحانات دانشگاهی اعلام شد. دیدار 2 تیم حجاب قزوین و اوج نصر فارس نیز به دلایلی معوقه اعلام شد.

* شرکت در تمرینات تیم ملی، دلیل تعویق برخی از مسابقات
در هفته دوم لیگ برتر فوتسال بانوان تیم سرخپوشان گرگان که هم در لیگ برتر فوتسال و هم فوتبال شرکت کرده بود، به دلیل در اختیار قرار دادن بازیکنان خود به تیم فوتبال، ترجیح داد در لیگ فوتسال غیبت کند.
دیدار 2 تیم فدک یاسوج و منطقه ویژه خلیج فارس در هفته نهم دور برگشت لیگ برتر فوتسال بانوان به دلیل حضور بازیکنان تیم میهمان در ترکیب تیم ملی فوتبال با نظر کمیته مسابقات به تعویق افتاد.
رقابت تیم‌های صدرای زیرآب و صنعت نفت آبادان و صدرای زیرآب و وحدت خوزستان به دلیل حضور 2 بازیکن تیم صدرا در اردوی تیم ملی فوتبال به تعویق افتاد.

* مشکلات مالی گریبانگیر تیم‌های لیگ برتری
دیدار 2 تیم حجاب قزوین و صدرای زیرآب که قرار بود 9 اردیبهشت‌ ماه در قزوین برگزار شود، به دلیل وجود مشکلات سالن به روز هشت اردیبهشت موکول شد.
همچنین تیم وحدت خوزستان به دلیل مشکلات مالی نتوانست پذیرای منطقه ویژه خلیج فارس باشد.
مسابقه تیم‌های صدرا با ملی حفاری و فرهنگ‌ایثار با تجارتخانه به دلیل مشکلات مالی لغو شد تا فدراسیون در خصوص تیم‌های خاطی تصمیم‌گیری کند و شهروند ساری نیز بدون اعلام قبلی در بازی مقابل داماش گیلان حاضر نشد.

* مخالفت تیم‌ها با تعویق بازی‌ها
تعویق در برگزاری بازی‌ها به جایی رسید که گاهی تیم‌ها از تغییر زمان مسابقه ناراضی می‌شدند و گاهی با آن موافقت نمی‌کردند. در این خصوص می‌توان به مخالفت فدک با تعویق بازی مقابل منطقه ویژه خلیج فارس (هفته نهم) و ملی حفاری اهواز (هفته یازدهم) اشاره کرد.
این اعلام فدراسیون فوتبال اعتراضاتی را از سوی تیم فدک یاسوج که میزبان مسابقه است در پی داشت. اعتراض شدید فدک به اعمال تأخیر در مسابقه از سوی شجاعی و تهدید به انصراف از مسابقات در صورت تداوم این مسائل از دیگر نکات قابل توجه در این باره بود.

* محرومیت‌های پر سر و صدا برای مربیان و بازیکنان
تیم وحدت خوزستان که در دور رفت حواشی زیادی ایجاد کرده بود، در بازی مقابل منطقه ویژه خلیج فارس نیز شکایت مسئولان این تیم را به دلیل رعایت نکردن اخلاق و ادب برانگیخت. فرزانه ظریف‌پور، مربی این تیم دوبار در جریان دیدارهای دور برگشت به دلیل توهین به داور و اعتراض به نحوه قضاوت از سوی کمیته انضباطی از همراهی تیمش مرحوم شد.
زهره میثمی، بازیکن تیم حفاری به دلیل اعتراض و بی احترامی به داور از بازی اخراج شد. وی به مدت یک جلسه از همراهی تیم خود و حضور در مسابقات رسمی محروم و به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. منیژه زیبا، سرپرست تیم حفاری اهواز نیز به دلیل تخلفات، به توبیخ کتبی و درج در پرونده و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. شهرزاد مظفر، سرمربی تیم تجارتخانه جنوب هرمزگان به علت اعتراضات مکرر از سوی داور اخراج شد و بر همین اساس به دلیل تخلفات به پرداخت 2 میلیون ریال جریمه نقدی و توبیخ کتبی محکوم شد. برای نیلوفر اردلان، بازیکن تیم تجارتخانه جنوب نیز به دلیل رفتار غیر ورزشی، توبیخ کتبی و درج در پرونده و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته شد.
حضور فاطمه معماری، بازیکن سه اخطاره تیم تجارتخانه جنوب هرمزگان در دیدار با وحدت خوزستان نیز با واکنش کمیته انضباطی مواجه شد.
معصومه رضازاده و مرضیه فتحی، بازیکنان تیم فرهنگ ایثار در جریان بازی مقابل داماش گیلان به دلیل توهین به داور به توبیخ کتبی و درج در پرونده و هر نفر به پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
همچنین به دلیل تخلف هانیه رحمتی، مربی تیم فرهنگ ایثار مبنی بر اعتراض به داور مسابقه، وی به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم مربوطه و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

* بانوان از محرومیت‌های درون باشگاهی هم بی‌نصیب نبودند
ششمین دوره لیگ از محرومیت‌های درون باشگاهی نیز بی نصیب نبود و سهیلا ملمولی خانم گل لیگ و عضو تیم ملی فوتسال به دلیل شرکت در مسابقات دانشجویی در شوشتر بدون کسب اجازه از باشگاه ملی حفاری اهواز و شرکت نکردن در جلسه کمیته انضباطی با وجود 2 بار احضار، از این تیم اخراج شد.
اعظم آخوندی نیز به دلیل ترک خوابگاه بدون اجازه و شرکت در مسابقات دانشجویان، با حکم اخراج از سوی باشگاه مواجه شد. زهره میثمی دیگر بازیکن ملی‌پوش این تیم به دلیل دریافت کارت زردهای متعدد غیرفنی در مسابقات نیز به کمیته فنی احضار شد و پس از اظهار ندامت، جریمه مالی پنج میلیون تومانی که باشگاه برای وی در نظر گرفته بود، به حالت تعلیق درآمد تا در صورت تکرار این حکم اجرا شود.
تیم فدک یاسوج نیز در هفته دوازدهم مربی خود را اخراج و 2 بازیکن به نام‌های فاطمه شریف و سعیده بنی‌هاشمی را از حضور در تیم محروم کرد.

* گله مربیان تیم‌های لیگ برتر فوتسال بانوان از آرای کمیته انضباطی
در حالی که چند هفته شاهد اعلام رأی از سوی کمیته انضباطی در خصوص مربیان و بازیکنان متخلف بودیم، مربیان و کادر فنی تیم‌های لیگ برتر فوتسال بانوان به عدم ابلاغ به ‎موقع رأی کمیته انضباطی به باشگاه‌ها و بی‌اطلاعی‌شان از تخلفات مورد بررسی اعتراض کردند.
تیم‌های وحدت خوزستان، ملی‌حفاری اهواز و فدک یاسوج از جمله تیم‌هایی بودند که به بی‌اطلاعی از رأی کمیته انضباطی اعتراض داشتند. تجارتخانه جنوب نیز از نحوه عملکرد کمیته انضباطی در خصوص صدور رأی بدون حصور فرد خاطی و متناسب نبودن جریمه با خطای فرد انتقاد کردند.

* اعتراض به داوری‌ها
لیگ ششم از موارد انضباطی و حاشیه‌ای زیادی برخوردار بود، مربیان در چندین بازی به نحوه عملکرد داوری شکایت داشتند و از سوی دیگر کمیته داوران از نرسیدن شکایت‌های کتبی به این کمیته خبر می‌داد.
اعتراض دارا، سرمربی منطقه ویژه خلیج فارس به داوری در بازی مقابل داماش و زیبا، سرپرست ملی حفاری اهواز مبنی بر حمایت داوران از تجارتخانه از جمله این موارد بود.
فرهنگ ایثار، حجاب قزوین و دیگر تیم‌ها نیز به صورت شفاهی اعتراضاتی را به عملکرد کمیته داوران داشته‌اند. این در حالی است که در طول لیگ برتر فوتسال بانوان تنها 2 شکایت رسمی به کمیته داوران ارسال شده بود و دیگر تیم‌ها تنها به اعتراضات شفاهی علیه داوران بسنده می‌کردند.

به هر شکل دفتر لیگ ششم نیز با همه محسنات و معایبش بسته شد. امید است که با تلاش و برنامه‌ریزی برگزار‌کنندگان این رقابت‌ها، لیگ 90 از معایب کمتری برخوردار بوده و همچنان بر بار فنی آن افزوده شود. برگزاری لیگی منسجم و بابرنامه قطعا از نظر فنی تاثیر ویژه‌ای در پیشرفت فوتسال بانوان خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد