میزگرد آسیب‌شناسی تکواندو هرمزگان

 

ورزش تکواندو از سال 55 با تدریس استاد چانگ مانگ ژیل وارد استان هرمزگان شد و دسترنج این استاد کره‌ای به وجود آمدن 17 کمربند مشکی بود و تا سال‌های سال تکواندو هرمزگان حرف اول را در کشور می زد تا جایی که اولین مدال جهانی و المپیک این رشته از آن تکواندوکاران هرمزگانی است و در اولین تیم اعزامی به مسابقات جهانی از جمع 8 نفر 3 هرمزگانی در ترکیب تیم ملی بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ هرمزگان، رئیس هیات تکواندو هرمزگان با حضور در میزگرد آسیب شناسی تکواندو استان هرمزگان در دفتر استانی ایسنا گفت: با توجه به اینکه در گذشته ورزش تکواندو نشان داده حرف اول را در بین تمامی رشته های ورزشی در استان هرمزگان می زند ظلم است اگر آن را با دیدی برابر با سایر رشته ها بنگریم.

فیصل دانش افزود: زمانی برادران دانش حرف اول را در کشور می زدند و اسم هرمزگان لرزه بر دل سایر استان ها می انداخت اما امروزه بنا به دلایلی دیگر آن فروغ گذشته وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی هیات‌ها از دو پدر( فدراسیون و اداره تربیت بدنی ) برخوردار هستند ولی در عمل انگار هیچ کسی نیست که حامی هیات‌ها باشد. در حال حاضر هیات تکواندو هیج پولی ندارد تا سر و شکلی بگیرد. اگر شما نگاهی به آمار بیندازید خواهید دید در طول چند سال گذشته چند سفر ما به مسابقات کشوری کنسل شده است. آیا اینگونه می‌خواهیم تکواندو را در استان رشد دهیم؟

کارشناس خبره فدراسیون تکواندو کشور ادامه داد: به سراغ بخش خصوصی می رویم اما آن ها میلی به آمدن به سوی این رشته ندارند و اگر کمک های عده‌ای از دلسوزان تکواندو نبود شاید تا این لحظه در هیات تکواندو تخته و در استان این رشته زنده نبود.

دانش با گلایه از اداره کل تربیت بدنی استان هرمزگان تصریح کرد: در گذشته این سازمان حمایتی نقش بیشتری برای رشد ورزش ها داشت و در حال حاضر این اداره کل امکانات مناسبی را در اختیار هیات‌ها نمی گذارد و نقش پدرانه خود را به خوبی ایفا نمی کند.

وی با بیان این جمله که علاقه مند به مبارزه است، اضافه کرد: نمی خواستم در دوره جدید هیات تکواندو کاندید شوم اما، حس کردم اگر شرکت نکنم هیات دچار بحران می شود.

دانش در خصوص عدم برگزاری آزمون کشوری در 2 سال گذشته در استان هرمزگان گفت: به دلیل عدم هماهنگی باشگاه ها درخصوص بانک اطلاعاتی و عدم درخواست این آزمون برگزار نشده و به محض درخواست باشگاه ها و حضوض هنرجویان به طور قطع این آزمون برگزار می شود.

رئیس هیات تکواندو استان هرمزگان با بیان اینکه هر کسی که توانایی حضور در هیات تکواندو را دارد با کمال میل از او استقبال خواهیم کرد، ادامه داد: تیم های منتخب استان برای شرکت در مسابقات کشوری با محدودیت رو به رو شدند تا جایی که تیم آقایان و بانوان با هزینه شخصی راهی این مسابقات شده و مشخصأ نتیجه ای نگرفت.

دانش در خصوص معرفی نشدن کسی برای دبیری هیات اضافه کرد: پس از استعفای فرجام دانش از این مسوولیت به زودی شخصی را برای این پست انتخاب خواهم کرد و امیدواریم بتوانیم با کمک سازمان بهتر از گذشته برای رشد تکواندو تلاش کنیم.

رئیس هیات تکواندو استان هرمزگان در پایان از برخورد جدی این هیات با باشگاه‌هایی که بدون مجوز قانونی به ارائه کمربند به تکواندو کاران می پردازند، خبر داد و خواستار اصلاح فعالیت این باشگاه ها شد.

* مدرس تکواندو بانوان در استان هرمزگان: انتصاب و برکناری مربیان معیاری ندارد

مدرس تکواندو بانوان در استان هرمزگان نیز در این میزگرد گفت: مشخص نیست بر چه معیاری مربی تیم های منتخب استان برگزیده و بر چه اساسی آن شخص برکنار می شود و باید از اعمال نظرات شخصی جلوگیری کنیم.

فاطمه دارابی در دفتر ایسنا در هرمزگان افزود: اگر انتقادی از هیات تکواندو می شود از سر دلسوزی است و از وضع کنونی تکواندو نگران کننده است و باید هرچه زودتر تصمیم برای آن گرفته شود تا از این درجازدگی درآید.

وی اظهار کرد: مدتی پیش برای سرمربیگری تیم منتخب بانوان استان هرمزگان منصوب شدم و علی رغم میل باطنی و با اصرار نزدیکان این مسوولیت را قبول کردم اما مدتی بعد با حضور بر سر تمرینات متوجه عدم حضور بازیکنان در تمرین شدم و علت را جویا شدم که فهمیدم بازیکنان با مربی دیگری مشغول به تمرین هستند و تا امروز علت برکناری خود را نفهمیدم.

دارابی با بیان اینکه برای حاضر شدن بر سر تمرینات تیم منتخب قید تمرینات خصوصی و کسب درآمد را زده بودم، اضافه کرد: نتیجه تلاش و رنج برای ورزش تکواندو در طی سالین گذشته را با اعلام برکناری تلفنی گرفتم و این یک نمونه از دلایلی که هیات به جای نزدیکی خانواده تکواندو سعی در برهم زدن آرامش پیشکسوتان دارد.

مدرس تکواندو بانوان در استان هرمزگان کمبود مهارت میدانی در مدرسین بخصوص بانوان، عدم نظارت رئیس هیات بر کمیته‌های هیات و استفاده نشدن از چهره های کارساز و توانمند در ورزش تکواندو را عللی برای درجا زدن این رشته دانست.

وی با انتقاد از دانش برای استفاده از مهره های سوخته و ناکارآمد در هیات تکواندو تصریح کرد: بیشتر حاشیه‌های به وجود آمده به علت نالایقی مسوولان کمیته های هیات و فراموشی اخلاق مداری در تکواندو هرمزگان بوده است و باید هر چه زودتر به آن رسیدگی شود.

دارابی با انتقاد از رئیس هیات تکواندو در عدم استفاده از نظرات کارشناسان گفت: 2 سال پیش جلسه هم اندیشی تکواندو برگزار شد و پیشکسوتان این رشته به ارائه نظرات خود پرداختند اما انگار توجهی به آن نشده است زیرا هنوز پس ازگذشت 2 سال همان مشکلات ادامه دارد.

این پیشکسوت تکواندو کمی مسابقات استانی را یکی دیگر از دلایل عدم آمادگی بازیکنان و شکست های اخیر آنان در مسابقات کشوری دانست و اضافه کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر با همکاری اداره آموزش و پرورش و اداره مبارزه مواد مخدر شروع به طرح استعدادیابی تکواندوکاران در مقطع مهدکودک تا راهنمایی کرده ایم که در سالیان آینده نتیجه آن را می بینیم.

وی در پایان خواستار انتخاب یک بازرس برای نظارت بر فعالیت های کمیته بانوان هیات تکواندو استان هرمزگان شد.

* رییس کمیته مسابقات هیات تکواندو استان هرمزگان: با حضور شهرداری در لیگ برتر تکواندو مخالفم.

رییس کمیته مسابقات هیات تکواندو استان هرمزگان در میزگرد آسیب شناسی تکواندو استان هرمزگان در خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: یکی از دلایل افت ورزش تکواندو عدم حمایت مالی از این رشته است که همین عامل باعث شد تیم بانوان هرمزگان جهت حضور در المپیاد ایرانیان با هزینه شخصی راهی مسابقات شود.

بهادری افزود: علت اینکه هرمزگان مانند گذشته در ورزش تکواندو نمی درخشد، دوگانگی در برخورد با آن است که به این موضوع اساتید رشته نیز واقف‌اند.

وی اظهار کرد: در مسابقات کشوری سال جاری در قزوین هیات با هزار زحمت و خواهش توانست یک میلیون و 200 هزار تومان برای اعزام تیم بانوان به قزوین فراهم کند و نتیجه این نحوه اعزام شکست افتضاحانه تیم بود که تعجب سایر استان ها را به همراه داشت.

بهادری عملی نشدن وعده مسوولان اداره کل تربیت بدنی در فراهم کردن بخشی از مشکلات مالی و نیامدن بخش خصوصی به سمت تکواندو را مشکل بزرگ این هیات دانست و اضافه کرد: پتانسیل رشد این ورزش در استان وجود دارد اما حمایتی صورت نمی گیرد و این روند باعث شکست های پی در پی تکواندو هرمزگان در سطح کشور می شود.

رییس کمیته مسابقات هیات تکواندو استان هرمزگان تصریح کرد: پیشینه این ورزش در استان هرمزگان بسیار درخشان است اما امروز دچار مشکل هستیم که هم باید هیات از این ظرفیت بهره ببرد و هم اداره تربیت بدنی به عنوان دستگاه نظارتی و حمایتی نگاه خود را تغییر دهد.

وی با انتقاد از اداره تربیت بدنی به واسطه عدم نظارت بر فعالیت باشگاه ها اضافه کرد: این تضعیف نظارت باعث به حاشیه بردن باشگاه‌ها شده و تا زمانی که سازمان تغییر نگرشی در رفتار خود ندهد با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم.

بهادری با بیان اینکه اکنون مخالف حضور تیم شهرداری در لیگ برتر تکواندو است، افزود: حضور تیم شهرداری در لیگ برتر برای افزایش انگیزه در بین تکواندوکاران هرمزگانی و معرفی پدیده های این استان به کشور برود که در حال حاضر هیچ نشانی از این اهداف را مشاهده نمی کنیم و در سال جاری که این تیم با عملکرد به شدت ضعیف خود با عث کنار رفتن جوان های جذب شده به سمت تکواندو در استان شده است.

این مقام مسوول جداشدن 5 ملی پوش تکواندو از تیم شهرداری را باعث رکود تیم شهرداری و عدم استقبال نیروهای بومی از این تیم دانست.

وی با بیان اینکه شهرداری به تعهدات خود در قبال استفاده از نیروهای بومی عمل نکرد، اظهار کرد: زمانی میثم رفیعی و رضا نادریان در یک سطح و در تیم شهردرای بودند اما حالا نادریان کجاست و رفیعی کجا؟ متأسفانه نیروهای بومی هم آنچنان تلاشی برای نشان دادن خود به کشور انجام ندادند و از این فرصت بدست آمده هیچ استفاده ای نکردند.

رییس کمیته مسابقات هیات تکواندو استان هرمزگان انتقادات وارده به هیات در خصوص عدم برگزاری آزمون را رد و اضافه کرد: متأسفانه باشگاه‌های استان بحث بانک اطلاعاتی را جدی نگرفتند و اکنون بازیکنانی مشاهده می شوند که دارای کمربند مشکی هستند اما در بانک اطلاعاتی هنوز کمربند قرمز ثبت نشده است و همین کوتاهی ها باعث شده که آزمونی برگزار نشود و دو سال تکواندو در رکود بماند.

* معاون ورزشی تربیت بدنی استان هرمزگان: هیات تکواندو باید بعد نظارتی خود را قوی کند

هم‌چنین معاون ورزشی تربیت بدنی استان هرمزگان گفت: هیات تکواندو باید با نظارت بیشتر برفعالیت‌های صورت گرفته در تکواندو استان به تقویت این ورزش بپردازد و از تیم داری جلوگیری کند.

باقری در میزگرد آسیب شناسی تکواندو استان هرمزگان افزود: در اداره کل تربیت بدنی برنامه‌ها قائم به یک شخص نیست و در مدت سه ماهه فعالیت من در این اداره کل سعی کردم با برگزاری میزگردهای تخصصی مسائل و مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: اگر اداره تربیت بدنی ضعیف کار کند و هیات ها را حمایت نکند مشکلات دو چندان می شود و اداره تربیت بدنی آمادگی آن را دارد که مشکلات به وجود آمده در خصوص اعزام تیم های تکواندو را رفع کند تا این‌قدر تکواندو به انزوا کشیده نشود. همچنین باید دغدغه باشگاه ها به عنوان بال‌های هیات باید برطرف شود تا با فراغ بال خاطر به استعدادیابی بپردازند و تکواندو را همچون گذشته در کشور درخشان جلوه دهند.

معاون ورزشی تربیت بدنی استان هرمزگان تصریح کرد: یکی از مشکلات هیات تکواندو عدم داشتن تقویم اجرایی سالیانه است که به محض آماده شدن آن و ارائه به اداره تربیت بدنی قول هرگونه همکاری را خواهم داد تا بتوان طبق برنامه ریزی مسائل را به پیش برد کاری که طی سالیان جاری در استان وجود نداشته است.

باقری با بیان این مطلب که تربیت بدنی با نوشتن تفاهم نامه‌ای در تلاش برای احیای دوباره استعدادیابی حرکت می کند، اضافه کرد: متأسفانه شناخت مناسبی از ورزش‌های درخشان در استان وجود ندارد و تاکنون نتوانسته‌ایم از 50 درصد پتانسیل‌ها بهره ببریم و در شهرستان‌ها فعالیت‌ها رو به نزول است که باید به دنبال جبران آن باشیم.

وی با بیان اینکه در اداره تربیت بدنی هیچ پرونده ای از تیم شهرداری وجود ندارد، گفت: به همین دلیل نمی توانیم از بعد نظارتی بر این تیم وارد شویم و مسوولان این تیم باید هرچه زودتر باید به دنبال ثبت آن در امور باشگاه ها تربیت بدنی استان هرمزگان باشند.

* سرپرست تیم تکواندو شهرداری بندرعباس: با کنار رفتن شهرداری مشکلات تکواندو دوچندان می شود

سرپرست تیم تکواندو شهرداری بندرعباس نیز گفت: تیم شهردرای بندرعباس در طول سالیان فعالیت خود در رشته تکواندو ملی پوشان بسیاری را به جامعه تکواندو معرفی کرده است و به نوعی برای رشد تکواندو در کشور تلاش زیادی کشیده است.

کوهیار دادگر در میزگرد آسیب شناسی تکواندو استان هرمزگان در دفتر استانی ایسنا افزود: در سال 82 طی مصوبه شورای شهر با مدیریت فرجام دانش تیم شهرداری شکل گرفت و برای ترویج فرهنگ تکواندو در بندرعباس تأسیس شد که دران زمان دو تیم بستکتبال و دوومیدانی شهرداری نیز فعال بود و خبری از تیم فوتبال نبود که در این سال با استفاده از 70 درصد از بازیکنان بومی نتوانستیم نتیجه بگیریم و از ادامه مسابقات انصراف دادیم.

وی ادامه داد: علت عدم نتیجه گیری دور بودن بازیکنان از شرایط رقابت در لیگ بود که به همین دلیل تصمیم گرفته شد در سال 83 در رده نوجوانان شرکت کند که این تصمیم نتیجه داد و به جمع 8 تیم برتر کشور راه یافتیم. درسال 84 با توجه به بالارفتن سن بازیکنان در لیگ نقش جهان حاضر شدیم و به علت عدم تجربه کافی نتوانستیم از گروه خود صعود کنیم.

دادگر اظهار کرد: در سال 85 با آمدن نادری پور به ریاست سازمان تازه تشکیل شده فرهنگی ورزشی شهرداری تیم تکواندو از جمع تیم های تحت حمایت این سازمان خارج شد و مشکلات تیم آغاز شد و صحبت های ما جواب نداد و این سازمان زیربار مسوولیت تیم تکواندو نرفت.

در سال 86 مرشدی، رییس وقت اداره کل تربیت بدنی با استقبال از تیم تکواندو از ما درخواست کرد با آوردن ملی پوشان به سمت قهرمانی در کشور پیش برویم.این سخن او باعث انگیزه و کسب مقام دومی لیگ آینده سازان و حضور در لیگ برتر کشور شد. در سال 87 تربیت بدنی به وعده خود عمل نکرد و تنها به دادن هزینه ایاب و ذهاب کفایت کرد و شهرداری این بار تیم تکواندو را از منحل شدن نجات و توانستیم فصل را با کسب مقام ششمی به پایان برسانیم اما در همین سال بزرگترین اشتباه شهرداری انتخاب غلامزاده به عنوان ریاست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بود که منجر به کشیدن این همه مصیبت امروز تکواندو شهرداری شد.

وی با شانه خالی کردن از پس هزینه های تیم شهرداری باعث جداشدن ملی پوشان تکواندو از این تیم شد.

سرپرست تیم تکواندو شهرداری بندرعباس تصریح کرد: بازیکنانی نظیر نادریان زمانی که به شهرداری آمدند گمنام بودن اما زمانی که رفتند کسی شده بودند و این نشانه هایی از تلاش تیم شهرداری بوده است و بی انصافی است زحمات این تیم را نادیده بگیریم. شهرداری بوده است که از تکواندو استان حمایت کرده است و اگر این بازوی حماتی نیز انصراف دهد اوضاع تکواندو وخیم تر می شود.

وی دلیل استفاده نکردن از تمامی بازیکنان بومی را کمی تجربه و نداشتن بارفنی لازم دانست و اضافه کرد: باید به خوبی روی نیروهای بومی کار شود تا بتوان 100 درصد تیم بومی شود.

* مدرس تکواندو آقایان استان هرمزگان: اطلاع رسانی هیات زیر صفر است

مدرس تکواندو آقایان استان هرمزگان گفت: متأسفانه هنوز پس از گذشت سال ها ورزشکاران و مربیان مکان هیات را بلد نیستند و هر روز جلسات هیات در اداره‌ای که مسوولان هیات فعالیت دارند برگزار می شود.

حیدر امیریان نژاد در میزگرد آسیب شناسی تکواندو استان هرمزگان افزود: عملکرد هیات به شدت ضعیف است و ادامه این روند به شدت نگران کننده است.

وی اظهار کرد: مدت 2 سال است هیچ آزمون کمربند کشوری برگزار نشده است و با توجه به درخواست های مکرر باشگاه ها عدم برگزاری این آزمون مشخص نیست.

امیریان نژاد با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی هیات تکواندو اضافه کرد: در امر اطلاع رسانی هیات تکواندو به شدت ضعیف عمل می کند و همین عامل باعث شد که دوتن از شاگردانم که به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شده بودند به دلیل دیراعلام شدن این موضوع از سفر جا ماندند و بدین ترتیب هیات به جای پرورش استعدادها باعث ستاره سوزی و عدم رشد نوجوانان و کشته شدن انگیزه می شود.

این مدرس تکواندو اظهار کرد: در سال جاری به عنوان مربی تیم منتخب استان انتخاب شدم اما در این مدت کسی سراغی از تمرینات ما نگرفت و جالب آنکه یک هفته مانده به مسابقات خبر از لغو اعزام به دلیل مشکلات مالی داده می شود و مشخص نیست آن ها که نمی خواهند تیم اعزام شود چرا با وقت من و انگیزه سایر جوانان بازی می کنند؟ آیا به این موضوع فکر نمی شود با این رفتار عده ای از تاتامی تکواندو خارج می شوند؟

وی در پایان افزود: مشخص نیست انتصاب و برکناری روسای کمیته ها براساس چه تدبیری است که سالی یک مرتبه این افراد دیده نمی شوند و بر ما پوشیده است که چه فعالیتی را انجام می دهند که هیچ نتیجه ای جز رکود تکواندو ندارد.

* مسوول یک باشگاه تکواندو در استان هرمزگان هم گفت: از همان ابتدا تکواندو برای استان هرمزگان مهم بوده اما در حال حاضر رشد بیشتری یافته است و باید مانند تمامی بخش ها به سمت خصوصی شدن گام بردارد.

اسپید افزود: عدم بها به بخش خصوصی و عدم انگیزه در بین ورزشکاران باعث رکود تکواندو در استان هرمزگان شده است و هرچه سریعتر باید این دو مشکل را برطرف ساخت.

وی اظهار کرد: اگر انگیزه در بخش خصوصی نباشد کسی به سمت اسپانسر شدن نمی آید و نباید انتظاری برای رشد تکواندو داشت و هیات باید با استفاده از خلاقیت بسیاری از مشکلات را راه‌گشایی کند.

این مسوول بشگاه تصریح کرد: در طول 6 سالی که مسوول باشگاه تکواندو هستم تاکنون 3 مسابقه در بخش بانوان تکواندو برگزار شده است آیا با این سه مسابقه می خواهیم تکواندوکار تربیت و به کشور معرفی کنیم؟ آخرین هدف ورزشکار قرار گرفتن روی سکوست و خانواده ها با ما طرف حسابند و از هیات توقع دارند.

وی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی مناسب در هیات تکواندو خاطرنشان کرد: شب قبل مسابقه به ما خبر می دهند مسابقه است و سپس به ما انگ می زنند به عمد شرکت نکردیم. آیا با این تهمت‌ها می توان شاهد اتحاد تکواندو بود؟ باعث و بانی تمامی حاشیه ها در تکواندو هرمزگان خود هیات است. تا چه زمان بدون داشتن تقویم کاری می توان هیات را پیش برد؟

اسپید در پایان انتظار از هیات تکواندو را بالاتر از سایر هیات‌ها دانست و اضافه کرد: از شاگرد باشگاه من مبلغ بیشتری دریافت می شود که هیات پاسخگو نیست و من باید پاسخگو خانواده باشم.

نظرات 1 + ارسال نظر
alireza rafiei جمعه 15 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:24 ب.ظ

salam
in safe ro alan khondam vaghean moteasefam ke hanoz ma natonestim dalile pishrafte taekwondo hormozgan ro peida konim
shoma vaghean midonid vali nemidonam kasi chera joratesho nadare dalilesho rokorast bege vaghean moteasefam beraye varzeshe taekwondo
pishrafte taekwondo hormozgan sade hastesh kheili sadeye ghabol konim ke kasi jorate harf zadanesho nadare vashayad hameye maha khodomono zadim be nadoni
age khastin bedonid man hazeram kheili rorast harfamo bezanamn va rahe hale sade vali ba hemat chiye ke chekar konim taekwondo hormozgan pishraft kone
age ham khastin mitonit ba man tamas begirid va nazaramo begam
mersi
alireaz
00447895406006

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد